Хімія 9 клас

Хімія 9 клас

20.05.

Тема: Аналіз і корекція знань.

Ну що ж, починаємо урок, а на уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

    Дайте відповіді на запитання:

1.     Як ви думаєте, що дає енергію нашим м’язам і нашому мозку? Правильно! Це – ……….. По простому кажучи, цукор, вуглевод. І сьогодні у нас енергетична тема «Вуглеводи».

2.     Що ви знаєте про вуглеводи?

3.     Відомо, що плоди та фрукти мають солодкий смак. Як ви вважаєте, чому?

   Оскільки до складу цукерок також входять солодкі на смак вуглеводи, тому саме з їх допомогою буду оцінювати ваші відповіді на уроці. З курсу біології ви знаєте, що у природі під дією сонячного світла у рослинах утворюються деякі органічні речовини, у тому числі і вуглеводи. Оскільки більше 80% сухої маси рослин та близько 20% організму тварин і людини складають вуглеводи, то можна зробити висновок, що вуглеводи відіграють важливу роль у житті рослин, тварин і людини. Тому сьогодні на уроці ми будемо розглядати даний клас органічних речовин.

   Завдання уроку: повторити поняття «вуглеводи», ознайомитись із класифікацією вуглеводів та їх поширенням у природі, значенням вуглеводів у процесах життєдіяльності людини та інших живих організмів, коротко розглянути застосування вуглеводів.

   Сьогоднішній урок ми проведемо у формі мандрівки. Підкажіть мені, а з чого зазвичай повинна починатися будь-яка подорож? Я вважаю, що подорож потрібно розпочати зі збору рюкзака – зібрати до нього необхідні речі. А в нашому випадку – це ваші знання. Від того, як ми його наповнимо, залежать успіх та результативність засвоєння знань на уроці.

   Оскільки у нас урок-подорож країною «Вуглеводи», тож вирушаймо в дорогу. Кожна подорож передбачає нові зустрічі та знайомства.

  Прийом «Знайомство»

Запитання:

1.     Який склад харчових продуктів з точки зору хімії?

2.     Які з перелічених речовин є органічними?

3.     З курсу біології пригадайте роль органічних речовин у живих організмах.

   Скільки б подорож не тривала, але найкраще познайомитися з визначними місцями можна тільки під час зупинок.

І зупинка «Історична»

  Підготуйте  повідомлення на тему «Історія відкриття вуглеводів».

   ІІ. Зупинка «Синтез»

  Рушаймо далі до наступної зупинки. Вуглеводи входять до складу усіх живих організмів. На уроках природознавства, хімії і біології ви вивчали процес, який відбувається в зелених листках рослин.

   Запитання: 

   Пригадайте, як називається даний процес, за яких умов він відбувається і які речовини утворюються?

   Отже, схема цього процесу в рослинах:

вуглекислий газ + вода     вуглеводи + кисень

   Завдання: 

   За наведеною схемою скласти хімічне рівняння реакції фотосинтезу як метод одержання вуглеводів, зокрема глюкози.

   ІІІ. Зупинка «Аналіз»

  З курсів хімії і біології ви дізналися про походження назви цієї величезної групи органічних речовин. Якісний і кількісний склад більшості вуглеводів описує загальна формула Cn(H2O)m (n і m мають значення 5 і більше).

   Завдання:

    Проаналізуйте загальну формулу вуглеводів та поясніть походження назви «вуглеводи».

  Отже, вуглеводи – це оксигеновмісні органічні сполуки, склад яких можна виразити загальною формулою Cn(H2O)m, але відомі також вуглеводи іншого складу.

    Завдання:

    Наведіть два приклади речовин, які ви вивчили на попередніх уроках хімії, що не є вуглеводами, хоча їхня молекулярна формула відповідає загальній формулі вуглеводів.

   Вуглеводи поділяють на моносахариди (не здатні до гідролізу; до них належать глюкоза, фруктоза та інші сполуки), дисахариди (утворюють під час гідролізу дві молекули моносахаридів; приклад – сахароза, або звичайний цукор) та полісахариди – високомолекулярні речовини (утворюють під час гідролізу n молекул моносахаридів; приклад – крохмаль, целюлоза). Як правило, для вуглеводів використовують тривіальні назви, більшість яких закінчується на -оза.

   Завдання: на основі вищесказаного та користуючись підручником, скласти схему «Класифікація вуглеводів», вказавши класи вуглеводів, їх здатність до гідролізу та приклади (не менше трьох прикладів).

Схема «Класифікація вуглеводів»)

 

      Серед моносахаридів виділяють альдози, що містять у своєму складі альдегідну групу, та кетози – мають кетонну групу. Залежно від кількості атомів Оксигену в молекулі виділяють тріоди, тетрози, пентози, гексози та ін.

   Завдання: на основі складеної схеми та вже відомих даних давайте спробуємо разом заповнити таблицю «Класифікація вуглеводів»

   Заповніть таблицю:

Вуглеводи

Моносахариди

Дисахариди

Полісахариди

Пентози

Гексози

Приклади

Формула



IV зупинка «Значення і поширення»

   Значення вуглеводів описує одне містке твердження: «Без цих речовин життя на планеті Земля не було б таким солодким».

   Завдання: Поясніть значення даного твердження.

   Завдання: Пригадайте, як і де використовують вуглеводи в побуті та на виробництві?

   Від латинської мови saccharum – цукор, а fructus – плід, lactis – молоко, cellula – клітина; грецькою мовою γλυκύς означає солодкий, γέννόω – породжую, створюю, χιτών – одяг, шкіра, оболонка (за матеріалами інтернет-енциклопедії Вікіпедія https://uk.wikipedia.org).

   Запитання: Від чого походять назви вуглеводів?

   Вуглеводи є основним компонентом складу харчового раціону людини та більш ніж на 50 % забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії. Це енергетичний матеріал для будь-якої діяльності людини. Їх вживають у їжу у декілька разів більше, ніж жирів і білків. Протягом життя людина в середньому споживає близько 15 тонн вуглеводів, у тому числі більше 2,5 тонн моносахаридів, або простих цукрів.

    «Ми те, що ми їмо», – казав давньогрецький лікар, «батько сучасної медицини» Гіппократ.

   Запитання: 

   Як ви розумієте дане твердження? Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точку зору. Почніть так «Я вважаю, що …»

   На жаль, у теперішній час не кожен, особливо учні та студенти, які навчаються далеко від рідного дому, замислюється про те, які продукти входять до щоденного раціону.

    Запитання: Які наслідки можуть бути через неправильне і незбалансоване харчування? Наведіть факти, будь-які дані, які аргументують і доводять вашу правоту.

    Більшість із нас намагається в найкоротші терміни виправити «скрутне» становище.

   Запитання: Який найпростіший шлях боротьби із зайвою вагою?

   Запитання: Який найпоширеніший спосіб дізнатися дієтичне меню?

  Отже, все це можна об’єднати одним терміном «медіа».

  • Що таке дієта?
  • Які ви знаєте дієти? Навести приклади.
  • Які наслідки таких дієт?
  • Чи ці дієти дієві і довгострокові?

    У багатьох засобах масової інформації можна знайти цілу низку статей та відеороликів про білкові дієти, які насьогодні є дуже популярними. Згідно із ними, такі дієти сприяють «сушці» тіла, спалюванню жирів та нарощуванню м’язів. Їхні автори стверджують, що тільки при дотриманні такої дієти можливий ідеальний прес з кубиками. Суть білкової дієти полягає в тому, щоб їсти більше білків та зменшити або повністю відмовитись від споживання вуглеводів та жирів.

    У сучасному світі інформації багато і вона різна. Для того, щоб захистити себе від негативного впливу масмедіа, потрібно виокремлювати, чи дійсно потрібна інформація, не вірити інформації від одного джерела, а перевіряти її з різних джерел та аналізувати.

   Запитання: Як можна аналізувати інформацію, яка нас оточує?

    Наприклад, педагоги з Ithaka College (коледж у Нью-Йорку, США) підготували базову анкету – питання, які ви повинні собі задати, читаючи ту чи іншу новину .

   Завдання: Проаналізуйте твердження різних джерел інформації про значення білків, жирів та вуглеводів як компонентів їжі, про білкові дієти, та дайте відповідь на запитання поданої анкети. Чи спробували б ви після цього дані дієти у своєму житті?

   Порада від викладача.

1.     Щоб привести тіло і душу в гармонію, не потрібно виснажувати себе жорсткими дієтами, потрібно просто дотримуватися принципів здорового харчування.

2.     Цікаво, що деякі «знаки брехні» дуже легко розпізнати, необхідно звертати на них увагу. Наприклад, якщо у тексту немає автора, заголовок надрукований великими літерами, надто багато різних знаків пунктуації або в заголовку написано, що «газети вам такого ніколи не розкажуть». Усе це вказує на те, що новина, швидше за все, фейкова або містить некоректні дані.

   Дати  відповідь на запропоновані запитання(Так або ні).

1.     Назва класу речовин «вуглеводи» походить від слів «вуглець» і «вода» .

2.     Вуглеводи утворюються в результаті випаровування води в рослинах .

3.     Основним процесом утворення вуглеводів в природі є фотосинтез.

4.     Загальна формула вуглеводів Cn(H2O)m .

5.     Вуглеводи поділяються на два класи сахаридів.

6.     Моносахариди під час гідролізу утворюють дві молекули .

7.     До моносахаридів належать глюкоза, фруктоза, рибоза .

8.     Дисахариди під час гідролізу утворюють дві молекули моносахаридів.

9.     Сахароза, лактоза, мальтоза – дисахариди.

10.                       Під час гідролізу дисахаридів утворюються три і більше молекул моносахаридів .

11.                       До полісахаридів належать крохмаль, глюкоза, сахароза.

12.                       Вуглеводи є основним джерелом енергії в організмі .

Домашнє завдання

Виконайте  завдання та перешліть на електронну адресу captatana5@gmail.com


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Фізика 9 клас

Фізика і астрономія 11 клас

10 клас Хімія